Kijk terug: verkiezingsavond over duurzaamheid

Den Haag 13 maart 2018 – Tijdens de verkiezingsavond ‘Duurzaamheid en Haagse Krach’ op 1 maart kregen bewoners en ondernemers een podium om hun vragen over duurzaamheid te stellen aan politici. Deze gesprekken werden gevoerd om Hagenaars en Hagenezen te informeren over belangrijke duurzaamheidsthema’s en hen te helpen een weloverwogen keuze te maken tijdens de verkiezingen op 21 maart. De gesprekken zijn gefilmd en de compilatievideo’s zijn nu terug te zien.

Groen in de Wijk

Elisa Mutsaers (Bewonersvereniging Rondom het Plein) wil weten hoeveel budget er wordt vrijgemaakt voor een integraal duurzaamheidsbeleid en hoeveel prioriteit vergroening heeft. Suzanne Monnier (Proeftuin Erasmusveld) is benieuwd hoeveel stukken grond er in en om Den Haag worden vrijgemaakt voor het duurzaam verbouwen van voedsel. Arjen Kapteijns (GroenLinks), Boudewijn Revis (VVD) en Rachid Guernaoui (Groep de Mos) schoven aan tafel om deze vragen te beantwoorden.

Duurzaam ondernemen

Marcel van Baren (installatiebedrijf Mevaba) is benieuwd hoe de komende jaren iedereen, ook mensen zónder spaargeld, voorzien kan worden van zonnepanelen en warmtepompen. Waar komt het geld vandaan? Hans van den Broek (Surfschool The Shore) vraagt zich af hoe de gemeente aan ondernemers kan laten zien hoeveel onbedoelde negatieve impact hun evenement of zaak heeft op de rest van de omgeving. Ze gingen in gesprek met Karsten Klein (CDA) en Robert van Asten (D66).

Haagse Krach, ruimte voor lokale initiatiefnemers van onderaf

Kan Den Haag ernaar streven in 2030 klimaatneutraal te zijn? En hoe kan de toekomstige raad het transitieproces van onderop maximaal ondersteunen? Guido Beauchez (Haags Warmtemanifest) en Menno Swaak (Eetbaar Park) praten erover met Rachid Guernauoi (Groep de Mos) en Joris Wijsmuller (Haagse Stadspartij).

Schone energie

Hans Grijzen (Gasvrij Scheveningen) vraagt zich af hoe de politiek beter kan aansluiten bij wat er onder de bewoners leeft. Martin Lenferink (Buurtenergie Statenkwartier) wil weten wat een gemeente concreet kan bijdragen voor de bewoners op het gebied van de energietransitie - kan een welstandscommissie bijvoorbeeld meedenken over hoe een oud huis geïsoleerd kan worden? Ze vragen Pieter Gwinwis (SGP), Joris Wijsmuller (Haagse Stadspartij) en Karsten Klein (CDA) om antwoord.

__________________________________________

Noot voor de redactie (niet bestemd voor publicatie) Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Charlotte Bos, persvoorlichter van Duurzaam Den Haag: charlotte@duurzaamdenhaag.nl