Den Haag ook komende twee jaar Fairtrade Gemeente

Den Haag mag weer twee jaar lang de titel Fairtrade Gemeente dragen. De in 2015 toegekende titel is herbevestigd door de Fairtrade Gemeente jury. Volgens de jury draagt de stad de titel met veel trots en is er aan alle criteria voldaan. Daarnaast is de jury erg enthousiast over het verbreden van de fairtrade campagne met eerlijke mode. Wethouder Duurzaamheid Joris Wijsmuller: “Dit is een mooie erkenning van de continue inzet van Den Haag op duurzaam en eerlijk. We zullen de titel ook de komende 2 jaar weer met trots voeren.”

Lag in 2015 de nadruk vooral op het spotten van fairtrade producten in de stad bij winkels, horeca, bedrijven, organisaties en instellingen, in 2016 heeft Fairtrade Den Haag, een werkgroep bestaande uit enthousiaste vrijwilligers, gemeente Den Haag en stichting Duurzaam Den Haag, zich vooral gericht op het onder de aandacht brengen van fairtrade op evenementen en activiteiten in de stad.

• Zo was Fairtrade Den Haag aanwezig tijdens de events Haagse Energiebeurs, film- en debatfestival Movie that Matter en de Haagse Dag van de Aarde.
  • Is er in 2016 permanente aandacht gekomen voor fairtrade in het loket van Duurzaam Den Haag in de Centrale Bibliotheek.
  • En heeft de Fairtrade Den Haag tijdens de Sustainable Fashion Week in oktober eerlijke mode onder de aandacht gebracht met diverse activiteiten zoals een pasavond met duurzame lingerie en rondleidingen langs eerlijke modewinkels in de stad.

Voorzitter Fairtrade Den Haag Karen Kammeraat: We hebben in 2016 veel mensen ontmoet die fairtrade een warm hart toedragen. Mede dankzij hen hebben  we deze verlenging gehaald en daar zijn we héél blij mee!

Fairtrade Gemeente ben je niet ‘voor het leven’

Fairtrade helpt boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden een betere plek te verwerven in de handelsketen, zodat ze kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst. Duurzaam Den Haag zet zich samen met Faitrade Den Haag in voor eerlijke handel en een duurzame toekomst. Dankzij deze inzet heeft wethouder Duurzaamheid Joris Wijsmuller in oktober 2015 namens de stad de titel Fairtrade Gemeente ontvangen. Deze titel ontvangt Den Haag echter niet ‘voor het leven’. De stad moet blijven investeren.

Versterk de werkgroep

Fairtrade Den Haag zoekt nog ambassadeurs en campagne-voerders! Mail naar fairtrade@duurzaamdenhaag.nl voor meer informatie.

Noot voor de redactie (niet bestemd voor publicatie):

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Amber van der Lans, projectleider Duurzaam Den Haag: tel. 0637709605,

e-mail: amber@duurzaamdenhaag.nl

Onderstaande foto's kunnen gebruikt worden.