Klimaatfondsen tekenen in Groene Toptrein voor meer CO2-compensatie

Elke burger en bedrijf moet CO2-uitstoot kunnen compenseren in de eigen regio met duurzame projecten. Daarom gaan de drie regionale klimaatfondsen – Klimaatfonds Haaglanden, het Zeeuws Klimaatfonds en de CO2 Bank Utrecht –intensief met elkaar samenwerken. Op 27 november tekenen ze een samenwerkingsovereenkomst in de Groene Toptrein*.

Om in Nederland de uitstoot van CO2 sneller terug te dringen, is klimaatcompensatie onmisbaar. Door compensatie van lokale uitstoot door lokale duurzame projecten wordt in Nederland de verduurzaming opgeschaald. De regionale klimaatcompensatie biedt meer impact om de Nederlandse opgave voor klimaatverandering te realiseren. Het Klimaatfonds Haaglanden, het Zeeuws Klimaatfonds en de CO2 Bank Utrecht voeren deze regionale compensatie uit. Zie voor uitleg bijvoorbeeld dit filmpje: www.co2bank-utrecht.nl/hoe-werkt-het.

Niet ver van je bed

“Samen kunnen we nog meer duurzame projecten realiseren die anders niet van de grond zouden komen,” zegt Heleen Weening (Klimaatfonds Haaglanden). “We wakkeren projecten aan die zichtbaar zijn in de buurt: sociaal en aaibaar. Zoals zonnepanelen op de school om de hoek, zonnedaken op boerderijen of energiezuinige ledverlichting in je favoriete restaurant. En dat is nodig; klimaatverandering is niet ver van mijn bed, maar hier en nu!”

Op naar een Nationale Koolstofmarkt
Met hun samenwerking dragen de klimaatfondsen bij aan de Green Deal Nationale Koolstofmarkt die in de maak is. De drie fondsen gaan o.a. één lijn trekken in de communicatie en in de manier waarop ze berekeningen omtrent de compensatieprojecten uitvoeren.

De drie fondsen gunnen alle steden en regio’s in Nederland een eigen fonds. Zij stellen hiervoor hun kennis en ervaring beschikbaar en roepen op tot het aansluiten bij deze drie koplopers.

Meer informatie over de initiatieven:

- Klimaatfonds Haaglanden www.klimaatfondshaaglanden.nl: Heleen Weening, heleen@duurzaamdenhaag.nl; Sandra Nap, sandra@duurzaamdenhaag.nl, tel. 06 106 53 154

- Zeeuw Klimaatfonds www.zeeuwsklimaatfonds.nl; Ad Phernambucq (coördinator), tel. 06-21428475, info@zeeuwsklimaatfonds.nl of Pieter Vollaard (voorzitter), tel. 06-20247996

- CO2 Bank Utrecht www.co2bank-utrecht.nl; Ieke Benschop - i.benschop@nmu.nl; tel. 06 16 878 023; CO2 Bank Utrecht is een initiatief van de Natuur en Milieufederatie Utrecht.

* TIJD EN PLAATS: 11:59-12:05: Tussen de stations Den Haag HS (vertrek 10:48 uur spoor 1) en ’s Hertogenbosch (aankomst 12:43 uur spoor 1): Wagon Energie, Speakerscorner/Balkon

Noot voor redactie, niet voor publicatie:

Voor foto’s en meer informatie: Sandra Nap – Duurzaam Den Haag 06 106 53 154, sandra@duurzaamdenhaag.nl;

Of Jaap Rodenburg (CO2 Bank Utrecht): tel. 030-2567 350 of 06-47 66 80 62, j.rodenburg@nmu.nl