Den Haag roept Kabinet op om Nederland Fairtrade te maken

Kersverse Fairtrade Gemeente Den Haag viert feest

DEN HAAG - Den Haag heeft in de New World Campus de titel Fairtrade Gemeente ontvangen. Tijdens deze bijeenkomst riepen alle aanwezigen het kabinet op om van Nederland het eerste Fairtrade Land ter wereld te maken. Gemeenteraadslid Jeltje van Nieuwenhoven: 'Ik heb minister Ploumen van Buitenlandse Handel gevraagd om deze strijd aan te gaan. Zij gaat er naar kijken en komt er snel op terug. Dat is geweldig!'

Peter D’Angremond (directeur Stichting Max Havelaar) overhandigde in de New World Campus in Den Haag de titel aan wethouder Joris Wijsmuller (Duurzaamheid). De stad verdient de titel omdat binnen één jaar ruim 160 winkels, horeca, bedrijven en organisaties verschillende Fairtrade producten zijn gaan verkopen of aanbieden. Zoals Humanity House, Villa La Luz , Omniversum, Exki, Hotel Sebel, De Theetuin, Aegon, Rabobank, Het Mauritshuis en de stadsdeelkantoren van de gemeente.

Fairtrade Gemeente Den Haag
Het bevorderen van eerlijke handel en duurzaamheid past bij Den Haag als internationale stad voor vrede en recht. Daarom ging wethouder Joris Wijsmuller vorig jaar tijdens de titeluitreiking aan Fairtrade Amsterdam de uitdaging aan om binnen een jaar de titel Fairtrade Den Haag te behalen. Dat is gelukt dankzij een enthousiaste werkgroep van vrijwilliger die een jaar lang hebben gebikkeld om fairtrade in Den Haag op de kaart te zetten.

“'Eerlijke handel is niet een kwestie van even een titel binnenhalen. Het is een kwestie van een lange adem hebben, continuïteit. Daar gaan we met nieuwe, enthousiaste vrijwilligers aan werken zodat we de titel en fairtrade behouden.„ Wethouder Joris Wijsmuller

Over Fairtrade Gemeente
De titel Fairtrade Gemeente geeft aan dat een lokale overheid, winkels, bedrijven, horeca, organisaties en inwoners samen zorgen voor meer eerlijke handel. Een onafhankelijke jury oordeelt of gemeenten voldoen aan zes campagnecriteria. Dankzij fairtrade kunnen miljoenen boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden werken aan een betere toekomst.

Den Haag is de 59e Fairtrade Gemeente van Nederland. Wereldwijd zijn er meer dan 1.730 Fairtrade Gemeenten.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Noot voor de redactie
Voor meer informatie:
- www.duurzaamdenhaag.nl/fairtrade
- Kernteam Fairtrade Den Haag: Marina Hagendoorn, fairtrade@duurzaamdenhaag.nl, 06-52477107